JKTaiwan2012.reismee.nl

De laatste etappe - terug naar Taipei

De zon staat deze dag (zondag) al weer vroeg hoog aan de hemel. Na het ontbijt even een rondje door de boomgaard gemaakt. Wat ziet dat er anders uit dan de fruitbedrijven die we kennen in de Noordoostpolder. De bomen staan kriskras door elkaar en zijn nauwelijks gesnoeid. Ondanks dat smaakt het fruit hier uitstekend. In de boomgaard heeft het hotel allerlei uitzichtpunten en speelattributen geplaatst zodat je je er prima kun vermaken.
Tegen half elf komt Henri ons ophalen (hij heeft deze nacht bij zijn prinses geslapen) en rijden we naar het National Center for Traditional Arts. Hier bezoeken we een tentoonstelling over het jaar van de Dragon en de Phoenix. De draak is een reptiel en de Phoenix is een mythologische vogel gezamenlijk vormen zij de Ying en de Yang. In detail worden er allerlei voorwerpen getoond waarop afbeeldingen van deze twee figuren te vinden zijn. Als je alles wilt lezen en begrijpen ben je wel de hele dag bezig. Dit doen we niet Henri pikt er zo af en toe wat ui om uit te leggen. Eenmaal weer buiten gaan we naar de Folk Art boulevard waar in verschillende kleine winkeltjes wordt getoond welke ambachten er vroeger werden uitgeoefend. Voordat we echter de kans krijgen om de winkels te bezoeken lopen we tegen een straat voorstelling op van verklede jongeren hun eigen gemaakt verhaal vertellen. Dan toch maar een rondje maken door de winkels met ambachten. In sommigen kun je zelf ook aan de slag om bijv. sieraden te maken of een papieren molentje. Wij lkijken alleen en we laten ons overhalen om een houten tol te kopen voor de kinderen. Benieuwd of het hun gaat lukken. Verder bevindt zich op het terrein de eerste Tempel (Boedha) die door de regering is gebouwd de Wengchang Tempel. In het voorjaar wordt deze tempel door veel studenten bezocht die hier hun wensen kenbaar maken en offeren om maar goede studie resultaten te halen, iets wat in andere tempels overigens ook gebeurd.
Het laatste stukje van onze rondreis lijkt een peulenschil te worden. Even door de Hsuehshan Tunnel (Snow Mountain Tunnel) van 13 km , een van de 5 langste tunnels in de wereld en hoep dan zijn we weer in het Cosmos Hotel was het idee. Helaas heel veel Taiwanezen keren terug van het weekend en het wordt dus file rijden zo gaat dat als je weer in de grote stad komt.. Zelfs als de weg in de tunnel vrij is gaat het nog meteen slakkengang omdat je tegen je gevoel omhoog rijdt en de bestuurders dan blijkbaar niet gas durfen in trappen. Uiteindelijk arriveren we rond 5 uur weer in Taipei dit gedeeltevan de vakantie zit erop. Volgende week gaan we met Anouk en Kim op familie bezoek. We hebben veel gezien en gehoord. Af en toe zullen we deze log nog eens na moeten omons geheugen op te frissen.Alles bij elkaar een prachtige rondreis perfect georganiseerd door onze steun en toeverlaat Henri.We hadden het voor geen goud willen missen. En tot slot: Lieve volgers bedankt voor jullie reacties !!

alie

geweldige verhalen!!!
erg leuk om te lezen :-)
en voor vandaag van harte gefeliciteerd met jullie kleinste mannetje.

Wenda Niemeijer

Jullie hebben heel wat gezien en beleefd tot dusver. Nu de familiebezoeken nog. Dat zal ook best spannend zijn, lijkt mij. Wat een prachtige foto's trouwens! Veel plezier nog!