JKTaiwan2012.reismee.nl

Een rustig dagje in Kenting

Na al het gereis en de bezoek aan de verschillende bezienswaardigheden is er vandaag tijd om even zonder al te veel moeten door te komen. Eerst in de wasserette van het hotel de was gedraaid. Dat gaat prima en als het nog niet rustgevend genoeg is kun je voor een paar dollar plaats nemen in een massage stoel. Dan te voet richting stad (dorp). De (kleine) dames willen natuurlijk even proberen een jurkje te scoren en Ineke wil nog een bijzondere anzicht kaart naar school sturen. Blijkbaar is lopen voor blanken in dit land een uitzondering want we worden talloze keren door taxi's gevraagd of we niet in de zuto plaats willen nemen. Nee dank u we zitten al genoeg tussen de wielen. De anzichtkaart is gauw gevonden. De jurk is een lastiger verhaal omdat de maatvoering van de kleding hier toch wat anders is dan in Nederland. De tas blijft dus leeg. Later in Taipei nog maar eens proberen. Als we tussen de middag wat zitten te eten merken we wat een tropisch buitje is. Van het ene op het andere moment valt het water met bakken uit de lucht. Wij zitten lekker binnen maar diverse winkeliers moet gauw hun rolluiken laten zakken anders wordt het winkel waar nat.

Aan het eind van de middag hebben we met Henry afgesproken om nog een aantal dingen te gaan doen. Eerst moet de anzichtkaart op de post. Dat gaat nog op de voor ons ouderwetse manier. Naar het postkantoor laten wegen en postzegels kopen. Er moeten er zoveel op dat er zelfs één aan de voorkant komt. Daarna even een Taiwan SIM kaart kopen voor volgende week. Dat even valt tegen. Dachten we altijd dat Nederland last was hier kunnen ze er ook wat van. Paspoort is niet genoeg er moet een tweede legitimatie bij. Gelukkig heeft Han zijn rijbewijs bij zich anders was het feest niet door gegaan. Na deze huishoudelijke zaken spoeden weonsnaar de go-kart baan. Gisteren was het er niet van gekomen (met rokjes rijden is niet zo handig). De streek waarin we ziten stikt van deze kart banen en het leuke is natuurlijk dat je dit buiten kunt doen tegen een heel schappelijk prijs. Binnen een mum van tijd zitten we in de kart en rijden onze rondjes op het circuit. Gaaf, alleen het sturen kost zoveel kracht dat Kim nog dagen spierpijn heeft.

Na deze sportieve uitspatting nog even in de omgeving rondneuzen. Henry laat ons de diverse stadspoorten zien van Henchune Ancient Town en nog een gedeelte van de stadsmuur. Dat is bijzonder omdat deze bij de meeste steden al weer verdwenen zijn. Bij de Oost poort komen we nog een bouwsel tegen dat elk jaar gebruikt wordt om een wedstrijd te houden ter nagedachtenis aan de mensen die overleden zijn. Uiteindelijk zo hebben we begrepen gaat het erom welk team het snelst boven is. Raar genoeg kun je hiermee veel geld of een auto winnen. Wat heeft dat met herdenken te maken? Verder bezoeken we nog een natuurpark waar spontaan gas de grond uit komt en dus eeuwig (daar heb je het weer) brand. Wonderbaarlijk om te zien. Dat geldt ook voor de mensen die zich niets van de waarschuwingen en verboden aantrekken en gewoon tussen het vuur gaan zitten om eten klaar te maken !! Wij eten vanavond echte hamburgers in een klein restaurant. Dit restaurant (The Surf Shak) annex B&B wordt gerund door een Taiwnese dame die getrouwd is met een Canadees (vandaar de burgers) en een aantal jaren daar heeft gewoond. Wat smaakt dit anders dan bij de M. Ondertussen is het behoorlijk aan het regenen. Ons bezoek aan de nachtmarkt (om het af te leren) vergeten we dan ook gauw. Morgen is er weer en dag.

martin

Fijn om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Groetjes vab ons