JKTaiwan2012.reismee.nl

Op naar het zuiden

Deze dag beginnen we relaxed. Eerst lekker ontbijten waarbij de service van het hotel eruit springt (speciaal voor ons kaas en gebakken eieren). Dan een duikje in het zwembad en tegen 11 uur op weg naar het zuiden en rit van ongeveer 3 uur. We nemen de kustroute omdat we dan geen last hebben van vrachtverkeer en bussen. Halverwege stoppen we bij een rustpunt met uitzicht op de straat van Taiwan. Een mevr. verkoopt vers fruit. en de mango, annanas en watermeloen hebben nog nooit zo lekker gesmaakt als hier. In het zuiden komen we in de vakantiestreek van Taiwan terecht. Dat is te merken want het is er druk. We gaan 2 nachten doorbrengen in de Waterspace Accomodation in Kenting. Het zijn kamers ondergronds bij een groot indoor zwembad wel even wennen na alle luxe van de vorige hotels. Dit komplex grenst aan een groot vakantie resort waarvan we de faciliteiten kunnen gebruiken. bijv. om eens even de was te doen.

Om een uur of 4 stappen we weer in het busje om een bezoek te brengen aan het Sheding National Park. Het wordt weer trapjes lopen maar wat is het mooi! Het park laat zee flora en -fauna in hun ongerepte staat zien aan de bezoekers. Het eerste gedeelte van het park bestaat uit verschillende wandelroutes en vogelspotpunten. Vanuit hier kun je de grotere trekvogels waarnemen die in Kenting een tussenstop maken tijdens hun trek. De beste tijd hiervoor is Oktober. Verder naar het zuiden is het park in de oorspronkelijke staat gelaten, dit geeft bezoekers die voldoende tijd en enrgie hebben de mogelijkheid om deze laag beboste gebieden te bekijken in een ongerepte staat. Na een rondwandeling van ongeveer 1,5 uur over de trapjes en door spelonken vinden we het wel weer welletjes en gaan we richting het Eluanbi Lighthouse (vuurtoren). Onderweg kijken we nog even bij een snorkelaars in opleiding. Een sport die hier populair is.

De 21-meterhoge Eluanbi vuurtoren is een van de meest indrukwekkende vuurtorens in Taiwan en bekend als het hete 'Oost- Aziatische Licht' omdat deze toren het het meeste licht geeft van alle Taiwaneze vuurtorens. Het Eluanbi Lighthouse wordt beheerd door het ministerie van Financen en de Douane. De toren is gebouwd tussen de Pacific Ocean and straat van Taiwan, richting de straat van Luzon. Op de vuurtoren heb je dus een prachtig uitzicht. Toen we het terrein van de vuurtoren verlieten liepen we een stel tegen het lijf die hun trouwfoto's aan het maken waren (dat doen ze hier al een hele tijd voor de trouwerij). Ze kwamen uit 'Hong Kong'. Later blijkt dat het zuiden van Taiwan hiervoor een geliefd plak te zijn. Op onze verdere rit zijn wel minimaal 5 andere foto shoots tegen gekomen. We zijn nog een stuk verder gereden totdat we niet verder konden. Hier ligt een streek van Taiwan waar niemand woont en waar de natuur helemaal zijn gang kan gaan.

De laatste aktiviteiten vandaag zijn eten en een bezoek aan de nachtmarkt. Als eten kiezen we ervoor om Thais te gaan eten (lekker buiten) en de nachtmarkt is toch weer een belevenis op zich. Vanaf het eind van de dag worden de kramen aan beide zijden van de hoofdstraat in orde gebracht om eten en handelswaar aan de man te brengen. Het lijkt het meest op een braderie in de vakantie periode met dit verschil dat het hier elke avond plaatsvindt. Weer of geen weer zoals we de ander dag zullen merken.

Klasien Duursma

Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Blijf genieten, vind het leuk om jullie op deze manier een beetje te kunnen volgen.
Groeten Klasien