JKTaiwan2012.reismee.nl

Sun Moon Lake en de reis naar Alishan

De dag aan het meer begint stralend (zon 33 graden). Pirma weer voor een boottochtje op dit hooggelegen meer. Eigenlijk zijn het twee meren die door het gebruik als stuwmeer aan elkaar gekoppeld zijn. Vandaar ook de naam (eigelijk dus 2) Sun en Moon. Het is een toeristische trekpleister van jewelste. Zo'n 7 miljoen mensen bezoeken jaarlijks deze omgeving die als een van de mooiste van Taiwan bekend staat. Rondom het meer bevinden zich 3 dorpen die met elkaar verbonden zijn door bootjes die af en aan varen. In zo'n a10 min. varen we vanaf ons hotel (de eigenaar is ook de bezitter van niet minder dan 10 boten) naar de overkant. Hier beklimmen we een trap totdat we bovenaan bij een tempel komen vanwaar je schitterend overzicht hebt over het meer. Hier is het erg druk vooralbij de steen waar veel , met name chinese touristen, willen staan om op de foto te komen. Het gebeurd regelmatig dat touristen daar met elkaar aan het vechten zijn. Vandaar dat de steen lokaal de 'fighting rock' wordt genoemd. Vanhier gaan we met een ander boot naar het derde dorp waar zgn. aborigionals wonen . Dit zijn de oorspronkelijke bewoners van dit gebied. We kijken heir rond en worden getrakteerd op oorspronkelijke muziek en dans. Rond twaalf uur verlaten we dit prachtige gebied om op weg te gaan naar onze volgende bestemming Alisun. Henry heeft echter eerst voor nog wat creatiefs gezorgd. We gaan proberen een pot uit klei te maken. Als professionals dan doen lijkt het zo makkelijk. het zelf maken is echter heel lastig. Als je het wilt weten vraag aan de kids. Na een pitstop bij de 7eleven (winkel annex luchroom) gaan we op weg naar Alishan. Een rit van ruim 2 uur. Henry heeft van tevoren gecheckt of de route te doen was een heeft hierop een bevestiging gekregen. Achteraf bleekdat dee informatie wel wat rooskleurig was. Sommige stukken van de weg zijn door de laatste Tyfoon zo aangetast dat er met men en macht gewerkt wordt om de weg weer berijdbaar te krijgen. Sommige gedeeltes zijn zo slecht dat je er beter met een Landrover langs kunt gaan. Die hadden we niet zodat het zo af en toe billenknijpen was of we het wel zouden halen. We kwamen steeds hoger en hoger en via het hoogste punt 2600 meter ging het richting Alishan dat op ruim 2000 meter ligt (temp. 17 graden). Vlak bij Alishan in het nationaal park stuiten we nog op twee families Formosa apen die hier hun habitat hebben. Een apart gezicht de apen vrij en wij in de kooi. Ons hotel voor vannacht ligt samen met een handvol andere hotels in het nationaal park. We zijn mooi op tijd en kunnen dus even relaxen en de nodige dingen doen (whatts apps enz.) voordat we op zoek gaan naar local food. De ene tent belooft nog niet orgineler te zijn dan de ander. Uiteindelijk maken we een keus en bestellen allemaal een gerecht voor ons gezamelijk diner. Dan terug naar het hotel en op bed omdat we er morgen onwijs vroeg (3 uur volgens Anouk lijkt het een bootcamp) uit moeten om op tijd te zijn voor de zonsopgang.

Jaap en Evelien

We volgen dgl. jullie verhalen, leuk geschreven trouwens. Wat een belevenis, veel plezier met z'n allen.
groetjes van ons 3-en.

Albert Ineke

We zien en lezen het al, GENIETEN voor jullie dus.
Veel plezier en welterusten, oh nee jullie slapen al.
Hopelijk een mooie zonsopgang.
Lieve groeten van ons.

Henk en Tineke

Wat super om jullie reisverslag te lezen! We hoorden van Margriet dat jullie naar Taiwan waren. Nog felicitaties voor Anouk met het behalen van haar examen. Geniet er van en we blijven jullie volgen.