JKTaiwan2012.reismee.nl

City toer en Noordkust

Na ons uitstapje naar de nachtmarkt zijn we vandaag een aantal zaken gaan bekijken in Taipei. De trip begon met het Grand Hotel, dat na de Japanse bezetting is gebouwd om de gasten van de regering een onderdak te bieden. Het ligt opeen heuvelen beschikt over ruim 500 kamers (je zult maar moeten stofzuigen). In dit hotel heeft Kim 5 jaar geleden voor het eerst haar familie ontmoet. Hierna zijn we naar het wisselen van de wacht gegaan in het militaire discrict in Taipei. Vroeger was dit een Japanse tempel maar na de oorlog is er een officieel militair gebouw van gemaakt. Om de beurt wordt de wacht gehouden door de verschillende krijgs onderdelen en elk uur worden met een ceremonie de beide wachten vervangen. De wisseling verloopt met militaire precisie maar het lijkt ons geen pretje om met dit warme weer een uur lang op wacht te staan. Volgens onze gids vinden de militairen het een eer en zijn ze zeer in trek bij de dames. Hierna zijn we naar het gedenk huis van Chiang Kai-Check gereden. Onderweg nog even bij het regeringsgebouw langs wat in westerse stijl is opgetrokken. Het memorial staat samen met het nationaal concertgebouw en theater op een groot terrein. In het weekend is dit een populaire plek voor families om naar toe te gaan. Chiang Kai-Check wordt door de Taiwanezen nog steeds op handen gedragen en er wordt met veel respect over hem gesproken. Na de historie uit het verleden naar een stukje historie in het heden de 101. Dit is een gebouw van ruim 500 meter hoog met 8 secties van 8 verdiepingen. (8 is het geluksgetal in Taiwan). Met de snelle lift (800 meter per minuut) ben je in een oogwenk boven en hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Op het buitendek heb je nog een beter uitzicht alleen is het jammer dat er slechts een gedeelte open is door de harde wind. Na een broodje in het restaurant (Kim natuurlijk een hamburger) rijden we richting het noorden waar een aparte kustlijn te vinden is. De kustlijn bestaat uit zandsteen en door de inwerking van de zee zijn er allelei verschillende vormen onstaan. De Taiwanezen hebben er een heel park (Yelu Geopark) van gemaakt en elke sculptuur heeft een naam gekregen waar hij oplijkt. Zo kun je daar de volgende namen tegen komen: Mushroom, Parrot, Queens head, Whale, Elelephant enz. heel apart. Hierna vonden we het wel welletjes en heeft Henry ons terug gebracht naar het hotel. Nog even een hapje eten en de log bijwerken en dan is het zo langzamerhand weer tijd om de oogjes dicht te doen. Morgen gaan we echt op reis zoals ons schema zegt. Waar we dan terecht komen lezen jullie dan.

Ineke en Albert

hebben even op jullie site gekeken, fijn dat we jullie zo een beetje kunnen volgen.
Mooie foto's en goede verhalen.
Heel veel plezier, en groetjes uit Midwolle.